Konkurs / Competition Program / Schedule Wydarzenia / Events
WRO 07 Reader Sympozjum / Symposium Wrocenter.pl home
Miejsca / Locations       QR codes       Nasi Partnerzy / Our Partners



XII Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów WRO 07: Wyniki Konkursu
12th International Media Art Biennale WRO 07: Competition Results

Jury konkursu XII Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 07 w składzie Dorota Monkiewicz, Elias Levin Rojo, Jan Schuijren i John Thomson, obradujące 20 maja 2007 roku, po zapoznaniu się ze wszystkimi pracami konkursowymi postanowiło o przyznaniu następujących nagród:

On the 20th May 2007, the Jury of the 12th International Media Art Biennale WRO 07: Dorota Monkiewicz, Elias Levin Rojo, Jan Schuijren and John Thomson, after reviewing all the competition entries, have decided to grant the following awards:



Zwycięzcy / Winners

1st Prize / Pierwsza Nagroda (5000 Euro)
Aki Nakazawa
illustration
Negai wo hiku
Japan/Germany
2006

2nd Prize / Druga Nagroda (2000 Euro)
Pascual Sisto
illustration
28 YEARS IN THE IMPLICATE ORDER
USA
2005

3rd Prize / Trzecia Nagroda (1000 Euro)
Kera Nagel + Andre Aspelmeier
illustration
incite/
Germany
2004-2006


Wyróżnienia honorowe / Honorary Mentions:

Stadtmusik
Mauerpark
Austria
2007


Brian Mackern
((( living.stereo )))
Uruguay
2006


Praca Nakazawy przekłada doświadczenie osobiste na uniwersalne, skupiając codzienne myśli i uczucia w doniosły przekaz, który oddziałuje długo po zakończeniu pracy.

28 Years in the Implicate Order to hipnotyzująca, poetycka praca, która przekształcając postrzeganie rzeczywistości, odsłania jej ukryte wymiary.

incite/ łączy siłę występu na żywo z natężeniem dźwięku i wizualnością. Rytmiczny bas i eksperymentalna forma zespolone w tej muzyce tworzą bezpośrednią, fizyczną relację z publicznością.

Praca Stadtmusik to złożona gra postrzegania i czasowości.

W elegancki performance Mackerna wpisana jest przezroczystość warsztatu, co poszerza medytacyjną właściwość tej pracy.

 

Nakazawa's work translates the personal into a more universal experience, condensing everyday thoughts and feelings into a rich statement that lingers long after the work has ended.

28 Years in the Implicate Order is a hypnotic and poetic work that transforms perceptions of reality, revealing hidden dimensions.

incite/ combined a strength of performance with intensity and presence. Their music mixed a rythmic base with an experimental form that connected directly and physically with their audience.

Stadtmusik's work is an intricate play with perception and duration.

Mackern's elegant performance incorporates a transparency that enhances the meditative quality of the work.

16 - 20 maja: Muzeum Narodowe, Teatr Lalek, Galeria Entropia, Mleczarnia - klub festiwalowy
 
Po raz kolejny Wrocław staje się stolicą sztuki mediów. Przez 5 dni, do 20 maja, podczas Biennale będziemy gościć kilkudziesięciu artystów oraz kuratorów i krytyków sztuki z całego świata

WRO 07

W tegorocznym konkursie - 89 prac
wyselekcjonowanych z rekordowej ilości ponad 1.500 zgłoszonych z ponad 60 krajów

6 pokazów konkursowych + 6 performances + wystawa: Prace ekranowe, instalacje i obiekty, projekty sieciowe, prace kreujące własny hardware lub software oraz performances, w tym Noc Performerów

Po raz pierwszy: Prace z konkursu również w Wystawie WRO 07

Prace konkursowe i klasyka dzieł medialnych z międzynarodowych kolekcji
W Muzeum Narodowym wystawa czynna do 17 czerwca 2007

Dwudniowe sympozjum - archiwiści i ludzie sztuki o archiwach XXI wieku

Wydarzenia specjalne: Noc Archiwistów, specjalny pokaz polski, najnowsze włoskie, amerykańskie i serbskie wideo. Retrospektywa niemieckiej sztuki wideo i filmu eksperymentalnego.

Nocne imprezy klubowe w Mleczarni - Josef Bilek i DJ Dupontd, VJ Milosh, Mik.Musik.!.

Działania w przestrzeni publicznej - QR - kodujemy przestrzeń i informacje


Na zakończenie - wspólny projekt festiwali WRO 07 i Musica Electronica Nova

Scanner i D-Fuse

WRO W LICZBACH:


  • ponad 40 GB multimedialnej informacji do obejrzenia, odsłuchania,
    przeczytania...

  • ponad 23 godziny linearnych projekcji

  • 20 instalacji, obiektów i stanowisk projekcyjnych i sieciowych

  • ponad 35 komputerów wykorzystanych do emisji dźwięku i obrazu
    podczas projekcji, performances i wystawy

  • 22 projektory

  • 5 zaaranżowanych na potrzeby WRO 07 lokalizacji: Muzeum
    Narodowe, Teatr Lalek, Galeria Entropia, Mleczarnia, Zatoka Gondol

  • QR Codes - nowoczesna technologia dystrybucji informacji w formie
    graficznych symboli odczytywanych za pomocą przenośnych gadżetów
    wyposażonych w aparaty fotograficzne

  • 5 sound showers - technologia kierunkowej emisji dźwięku na potrzeby
    instalacji interaktywnych (Muzeum Narodowe)

  • preselekcja: ponad 1500 prac z ponad 60 krajów; 300 prac z Polski

  • 89 prac w finale, w tym:

    56 prac ekranowych
    15 instalacji i obiektów
    6 performances
    10 URL i aplikacji interaktywnych
    2 prace kreujące własny hardware lub software


    Realizacje z Wielkiej Brytanii (11), Stanów Zjednoczonych (11), Niemiec (8), Francji (7), Polski (7), Austrii (5), Japonii (4), Chin (3), Hiszpanii (3), Holandii (2), Kanady (2), Korei Południowej (2), Chile (1), Estonii (1), Kolumbii (1), Luxemburga (1), Norwegii (1), Portugalii (1), Rumunii (1), Słowacji (1), Szwajcarii (1), Szwecji (1), Urugwaju (1) i Włoch (1). Niektóre prace realizują międzynarodowe zespoły autorów.

  • 14 pokazów konkursowych

  • Wystawa WRO 07:

    28 prac konkursowych
    10 prac pozakonkursowych (5 z kolekcji FRAC Alzacja, 5 w ramach anexu do pozakonkursowego pokazu polskiego)

  • 23 prace w pozakonkursowym pokazie polskim, w tym:

    16 projekcji
    3 dokumentacje instalacji
    4 prace interaktywne

  • 10 prezentacji specjalnych (ponad 100 tytułów)

  • 9 prezentacji sympozjalnych

  • 5 nocnych działań klubowych (w tym Noc Archiwistów)
    Kończy się WRO 07

    Agata Saraczyńska

    Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław

    Przyzwyczailiśmy się, że Biennale Sztuki Mediów WRO trwa tylko pięć majowych dni - w tym roku jest inaczej. Kulminacja WRO nastąpiła miesiąc temu, a teraz, na zakończenie, mamy programowy suplement, projekcje przygotowane na finisaż wystawy, która trwa w Muzeum Narodowym od 16 maja.

    W czasie majowego maratonu projekcji organizatorzy starali się ułatwić widzom odbiór tak, by każdy mógł z masy propozycji wyłowić to, co go najbardziej interesowało. Po raz pierwszy we Wrocławiu zastosowali tzw. audioshowery, czyli urządzenia kierujące dźwiękiem w instalacjach multimedialnych tak, że sąsiadujące prace wzajemnie się nie zagłuszały. Widzowie stojący pod „dźwiękowymi prysznicami” słyszeli wyłącznie ścieżkę dźwiękową konkretnego wideo. Także poznanie prac konkursowych było dużo prostsze, bo nie tylko prezentowano je w sali projekcyjnej, lecz także w przeglądarkach, w których można było samodzielnie wybrać film do oglądania.

    Jednak nawet mimo tych wszystkich udogodnień zobaczenie wszystkiego było i tak niemożliwe. Ciekawych pomysłów było dużo. Wielu z nich zabrakło w końcowym werdykcie jury. Podczas finisażu organizatorzy chcą ugruntować w pamięci widzów prace nagrodzone, ale dodadzą także te, które podobały się publiczności. Zobaczymy m.in. świetny, punkowy "Revolutionary song" Istvana Kantora i gorąco oklaskiwany żartobliwy "Me&Myself" Jonasa Nilssona. Poza tym zaprezentowana zostanie kolejna porcja nowości światowego wideoartu. Prac stworzonych ostatnio, przy użyciu najnowszych technologii. Te eksperymenty często zaskakują. Najczęściej wtedy, gdy autorzy wykorzystują bardzo skomplikowane narzędzia, by mówić o prostych i dotykających nas wszystkich sprawach. Ale właśnie w tę stronę rozwija się sztuka medialna. Jest skomplikowana technicznie, ale prosta w przekazie. Ale im jest prostsza i bardziej pomysłowa, tym robi większe wrażenie.

    Program finisażu 16 czerwca:

    godz. 11.00 - Pokaz laureatów, czyli projekcja programu zrealizowanego dla TVP Kultura

    godz. 12.00 - Premiera "WRO'07 in tour", czyli pokaz zestawu, który reklamować będzie wrocławski festiwal w kraju i za granicą

    godz. 15.00 - „Visual Sound”, czyli pokaz światowego wideo, przygotowany przez organizacje artystów medialnych: globalscreen.org z Niemiec i Automata ze Słowenii

    godz. 17.00 - Kolekcja polskiego wideoartu "Ukryta Dekada - sztuka wideo w Polsce 1985-1995"

News / Aktualności

Finisaż wystawy XII Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 07


Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Pl. Powstańców Warszawy 5


W sobotę 16 czerwca od godz. 11.00 rozpoczną się projekcje finisażowe wystawy WRO 07, a wśród nich pokaz programu zrealizowanego dla TVP Kultura (emisja 3 czerwca 2007) - Godzina Mediów - nagrody WRO 07 oraz premierowe pokazy WRO 07 in tour - podsumowania Biennale WRO 07, składającego się z konkursowych prac w kuratorskim ujęciu Piotra Krajewskiego i Centrum Sztuki WRO. Od lipca 2007 WRO 07 in tour tradycyjnie ruszy w tournee po festiwalach i instytucjach kulturalnych całego świata.


Tego samego dnia w Muzeum Narodowym będzie można zobaczyć Visual Sound 2007 - pokaz międzynarodowych prac 24 artystów wideo (2002-2007), przygotowany przez Globalscreen (Niemcy) i Automata (Słowenia).


Wszystkie te prace łączy refleksja nad aktualnym życiem w społeczeństwie, zdominowanym przez hałas i natłok obrazów. Za sprawą wielofunkcyjnych telefonów komórkowych, dźwięków aparatury i wyposażeń, wszechobecnej reklamy zmienia się, zdaniem kuratorów, definicja melodii, muzyki i akustyki. Niektóre z pokazywanych w programie prac szczególnie podejmuje krytykę tego stanu; artyści poruszają w nich również kwestie związane z toczącymi się na świecie wojnami.

Co istotne, w programie Visual Sound 2007 znajdują się prace, które zostały nagrodzone na XII Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO 07, w tym m.in. Drawing Wishes, praca Aki Nakazawy (Japonia / Niemcy), laureatki I nagrody. Świadczy to o wyrazistości nagrodzonych na WRO 07 prac, jak również o istnieniu realnych, kuratorskich zbieżności w ocenie wartości artystycznej wypowiedzi.

Artyści Visual Sound 2007:

Doron Altaratz, Hercli Bundi, Reynald Drouhin, Shahram Entekhabi, Juanjo Fernández, Stefano Giannotti, Nikos Giavropoulos, GUP-py, Adad Hannah, Gorazd Krnc, Mischa Kuball, Aki Nakazawa, Judith Nothnagel, Daniel Pflumm, retroyou, Frederique Santune & Garrett Lynch, Ran Slavin, Pascual Sisto, Jan Verbeek, Fabio Volpi, Tatjana Vujinovic & Zvonka Simcic, Mans Wrange

Sam finisaż wystawy rozpocznie się o godz. 17.00 inauguracją nowego projektu Centrum Sztuki WRO: Ukryta dekada - sztuka wideo w Polsce 1985-1995. Jak mówi Piotr Krajewski, kurator projektu:

Muzea i instytucje sztuk pięknych otworzyły się na sztukę mediów tak naprawdę dopiero po Biennale Sztuki w Wenecji w 1995 roku. Na nim swoje prace medialne pokazali Bill Viola czy Gary Hill, który zdobył wówczas główną nagrodę. Ci dwaj artyści uznawani są dziś za klasyków. Od tamtej pory sztuka tworzona nowoczesnymi narzędziami komunikacji znajduje się w mainstreamie.

Nie oznacza to jednak, że sztuka mediów nie powstawała wcześniej. Wartościowe realizacje sprzed 1995 roku warte są dzisiaj pokazania. Nowy projekt Centrum Sztuki WRO przywraca do historii sztuki tę ukrytą dekadę polskiej sztuki mediów, dekadę poprzedzającą rok 1995. W tym okresie duże znaczenie odgrywały działania wrocławskich artystów - Andrzeja Dudka-Dürera, Janka Kozy, Mirosława E. Kocha, Andrzeja Urbańskiego, Krzysztofa Skarbka czy Adama Abla, który nim stał się artystą pracującym w ceramice, uprawiał z sukcesem sztukę wideo.


Pokazana podczas finisażu XII Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 07 Ukryta dekada... to dopiero początek projektu, który będzie pokazywany również zagranicą. Kolejne jego odsłony zobaczymy w nowej siedzibie Centrum Sztuki WRO na pl. Teatralnym 5, już po wakacjach.

Autorzy:

Adam Abel, Jan Brzuszek, Andrzej Dudek-Dürer, Jarosław Kapuściński, Mirosław E. Koch, Barbara Konopka, Janek Koza, Igor Krenz, Łódź Kaliska, Józef Robakowski, Zygmunt Rytka, Adam Rzepecki & Grzegorz Zygier, Krzysztof Skarbek, Jacek Szleszyński, Jerzy Truszkowski, Andrzej K. Urbański, Piotr Wyrzykowski, Wojciech Zamiara


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Skończyło się WRO
AGATA SARACZYŃSKA
GW Wrocław nr 117, wydanie wrw z dnia 21/05/2007 KULTURA, str. 6

Mimo że wrocławski festiwal jest pokazem możliwości mediów, to artystyczna zabawa technologią ustępuje na nim miejsca refleksji.

Najciekawsze z projektów prezentowanych na Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO '07 wcale nie powstały przy użyciu skomplikowanych środków. Jak w każdej innej dziedzinie istotny był koncept i sposób jego wyrażenia, dzięki czemu mieliśmy okazję zobaczyć, czym zajmują się dziś artyści.

Organizowany od osiemnastu lat festiwal ma wierną i wytrzymałą publiczność - na każdej imprezie pięciodniowego maratonu był tłok. Zarówno podczas pokazów ekranowych i performances w namiocie ustawionym na jednym z dziedzińców Muzeum Narodowego, jak i na działaniach w Teatrze Lalek oraz pokazach w małej galerii Entropia. Na szczęście w tym roku większość prac oglądać będzie można jeszcze przez miesiąc, bo tyle trwać będzie wystawa w muzeum. Zderzono na niej prace klasyków z alzackiej kolekcji FRAC oraz instalacje i obiekty przysłane na konkurs. Jednak nieprzygotowany widz z trudem je odróżni. Te przywiezione z Francji wcale nie są bardziej wyrafinowane ani skomplikowane. Robert Cahen, nestor wideoartu, zbudował metaforyczną opowieść o miejscach i wrażeniach, dźwiękach i obrazach. Jego osiemnastomonitorowa instalacja stoi obok zgłoszonej do rywalizacji rzeźby wideo "Zero" Effie Wu, studentki, która również zajęła się postrzeganiem przestrzeni, czasu i emocji: po zmieniających się na okrągłej tarczy pejzażach idzie kobieta. Idzie, ziemia się kręci, przez co ona nieustannie tkwi w tym samym miejscu. Wizja młodej artystki jest równie porywająca i przekonująca co wielkiego Cahena. I gdyby to ode mnie zależało, to właśnie ten obiekt znalazłby się w puli nagrodzonych. Ale jurorzy byli innego zdania. Pięcioma tysiącami euro nagrodzili wideo Aki Nakazawy, która zarejestrowała widok ze swego okna, czyli zarys dachów sąsiednich budynków i błękit nieba. Trwający niecałe pięć minut obraz tworzą samoloty malujące białe linie na niebieskim tle. "Negai wohiku" jest osobistym wyznaniem artystki, refleksją nad upływem czasu, nad przeszłością i teraźniejszością.

Drugim laureatem WRO '07 został Amerykanin Pascual Sisto, który do konkursu zgłosił instalację "28 Years in the Implicate Order". Widok parkingu i poruszających się po nim 28 czerwonych kul jest dla niego inspiracją do rozważań nad porządkiem i chaosem.

Trzecią nagrodę wręczono w Teatrze Lalek duetowi artystów, którzy wystąpili w czasie sobotniej Nocy Performerów. Generowane przez Kerę Nagel i Andre Aspelmeiera obrazy i dźwięki złożyły się na prosty, choć porywający rytmem koncert szumów i abstrakcyjnych grafik. Skomponowali całość perfekcyjnie, z wielką energią. Po raz pierwszy w historii WRO widzowie po ich wystąpieniu ustawili się w kolejce po autografy.

Wystawa WRO w Muzeum Narodowym czynna do 17 czerwca
WRO Art Center         Wrocław