Gazeta Wyborcza i Gazeta.pl o WRO
Fotografie - Wernisaż Fotografie - 17 maja Fotografie - 18 maja Fotografie - 20 maja (1) (2) Plakat WRO 07 (kliknij aby powiększyć)
16 - 20 maja: Muzeum Narodowe, Teatr Lalek, Galeria Entropia, Mleczarnia - klub festiwalowy
Po raz kolejny Wrocław staje się stolicą sztuki mediów. Przez 5 dni, do 20 maja, podczas Biennale będziemy gościć kilkudziesięciu artystów oraz kuratorów i krytyków sztuki z całego świata WRO 07 W tegorocznym konkursie - 89 prac wyselekcjonowanych z rekordowej ilości ponad 1.500 zgłoszonych z ponad 60 krajów 6 pokazów konkursowych + 6 performances + wystawa: Prace ekranowe, instalacje i obiekty, projekty sieciowe, prace kreujące własny hardware lub software oraz performances, w tym Noc Performerów Po raz pierwszy: Prace z konkursu również w Wystawie WRO 07 Prace konkursowe i klasyka dzieł medialnych z międzynarodowych kolekcji W Muzeum Narodowym wystawa czynna do 17 czerwca 2007 Dwudniowe sympozjum - archiwiści i ludzie sztuki o archiwach XXI wieku Wydarzenia specjalne: Noc Archiwistów, specjalny pokaz polski, najnowsze włoskie, amerykańskie i serbskie wideo. Retrospektywa niemieckiej sztuki wideo i filmu eksperymentalnego. Nocne imprezy klubowe w Mleczarni - Josef Bilek i DJ Dupontd, VJ Milosh, Mik.Musik.!. Działania w przestrzeni publicznej - QR - kodujemy przestrzeń i informacje Na zakończenie - wspólny projekt festiwali WRO 07 i Musica Electronica Nova Scanner i D-Fuse WRO W LICZBACH:
News / AktualnościFinisaż wystawy XII Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 07Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Pl. Powstańców Warszawy 5 W sobotę 16 czerwca od godz. 11.00 rozpoczną się projekcje finisażowe wystawy WRO 07, a wśród nich pokaz programu zrealizowanego dla TVP Kultura (emisja 3 czerwca 2007) - Godzina Mediów - nagrody WRO 07 oraz premierowe pokazy WRO 07 in tour - podsumowania Biennale WRO 07, składającego się z konkursowych prac w kuratorskim ujęciu Piotra Krajewskiego i Centrum Sztuki WRO. Od lipca 2007 WRO 07 in tour tradycyjnie ruszy w tournee po festiwalach i instytucjach kulturalnych całego świata. Tego samego dnia w Muzeum Narodowym będzie można zobaczyć Visual Sound 2007 - pokaz międzynarodowych prac 24 artystów wideo (2002-2007), przygotowany przez Globalscreen (Niemcy) i Automata (Słowenia). Wszystkie te prace łączy refleksja nad aktualnym życiem w społeczeństwie, zdominowanym przez hałas i natłok obrazów. Za sprawą wielofunkcyjnych telefonów komórkowych, dźwięków aparatury i wyposażeń, wszechobecnej reklamy zmienia się, zdaniem kuratorów, definicja melodii, muzyki i akustyki. Niektóre z pokazywanych w programie prac szczególnie podejmuje krytykę tego stanu; artyści poruszają w nich również kwestie związane z toczącymi się na świecie wojnami. Co istotne, w programie Visual Sound 2007 znajdują się prace, które zostały nagrodzone na XII Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO 07, w tym m.in. Drawing Wishes, praca Aki Nakazawy (Japonia / Niemcy), laureatki I nagrody. Świadczy to o wyrazistości nagrodzonych na WRO 07 prac, jak również o istnieniu realnych, kuratorskich zbieżności w ocenie wartości artystycznej wypowiedzi. Artyści Visual Sound 2007: Doron Altaratz, Hercli Bundi, Reynald Drouhin, Shahram Entekhabi, Juanjo Fernández, Stefano Giannotti, Nikos Giavropoulos, GUP-py, Adad Hannah, Gorazd Krnc, Mischa Kuball, Aki Nakazawa, Judith Nothnagel, Daniel Pflumm, retroyou, Frederique Santune & Garrett Lynch, Ran Slavin, Pascual Sisto, Jan Verbeek, Fabio Volpi, Tatjana Vujinovic & Zvonka Simcic, Mans Wrange Sam finisaż wystawy rozpocznie się o godz. 17.00 inauguracją nowego projektu Centrum Sztuki WRO: Ukryta dekada - sztuka wideo w Polsce 1985-1995. Jak mówi Piotr Krajewski, kurator projektu: Muzea i instytucje sztuk pięknych otworzyły się na sztukę mediów tak naprawdę dopiero po Biennale Sztuki w Wenecji w 1995 roku. Na nim swoje prace medialne pokazali Bill Viola czy Gary Hill, który zdobył wówczas główną nagrodę. Ci dwaj artyści uznawani są dziś za klasyków. Od tamtej pory sztuka tworzona nowoczesnymi narzędziami komunikacji znajduje się w mainstreamie. Nie oznacza to jednak, że sztuka mediów nie powstawała wcześniej. Wartościowe realizacje sprzed 1995 roku warte są dzisiaj pokazania. Nowy projekt Centrum Sztuki WRO przywraca do historii sztuki tę ukrytą dekadę polskiej sztuki mediów, dekadę poprzedzającą rok 1995. W tym okresie duże znaczenie odgrywały działania wrocławskich artystów - Andrzeja Dudka-Dürera, Janka Kozy, Mirosława E. Kocha, Andrzeja Urbańskiego, Krzysztofa Skarbka czy Adama Abla, który nim stał się artystą pracującym w ceramice, uprawiał z sukcesem sztukę wideo. Pokazana podczas finisażu XII Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 07 Ukryta dekada... to dopiero początek projektu, który będzie pokazywany również zagranicą. Kolejne jego odsłony zobaczymy w nowej siedzibie Centrum Sztuki WRO na pl. Teatralnym 5, już po wakacjach. Autorzy: Adam Abel, Jan Brzuszek, Andrzej Dudek-Dürer, Jarosław Kapuściński, Mirosław E. Koch, Barbara Konopka, Janek Koza, Igor Krenz, Łódź Kaliska, Józef Robakowski, Zygmunt Rytka, Adam Rzepecki & Grzegorz Zygier, Krzysztof Skarbek, Jacek Szleszyński, Jerzy Truszkowski, Andrzej K. Urbański, Piotr Wyrzykowski, Wojciech Zamiara :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Skończyło się WRO AGATA SARACZYŃSKA GW Wrocław nr 117, wydanie wrw z dnia 21/05/2007 KULTURA, str. 6 Mimo że wrocławski festiwal jest pokazem możliwości mediów, to artystyczna zabawa technologią ustępuje na nim miejsca refleksji. Najciekawsze z projektów prezentowanych na Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO '07 wcale nie powstały przy użyciu skomplikowanych środków. Jak w każdej innej dziedzinie istotny był koncept i sposób jego wyrażenia, dzięki czemu mieliśmy okazję zobaczyć, czym zajmują się dziś artyści. Organizowany od osiemnastu lat festiwal ma wierną i wytrzymałą publiczność - na każdej imprezie pięciodniowego maratonu był tłok. Zarówno podczas pokazów ekranowych i performances w namiocie ustawionym na jednym z dziedzińców Muzeum Narodowego, jak i na działaniach w Teatrze Lalek oraz pokazach w małej galerii Entropia. Na szczęście w tym roku większość prac oglądać będzie można jeszcze przez miesiąc, bo tyle trwać będzie wystawa w muzeum. Zderzono na niej prace klasyków z alzackiej kolekcji FRAC oraz instalacje i obiekty przysłane na konkurs. Jednak nieprzygotowany widz z trudem je odróżni. Te przywiezione z Francji wcale nie są bardziej wyrafinowane ani skomplikowane. Robert Cahen, nestor wideoartu, zbudował metaforyczną opowieść o miejscach i wrażeniach, dźwiękach i obrazach. Jego osiemnastomonitorowa instalacja stoi obok zgłoszonej do rywalizacji rzeźby wideo "Zero" Effie Wu, studentki, która również zajęła się postrzeganiem przestrzeni, czasu i emocji: po zmieniających się na okrągłej tarczy pejzażach idzie kobieta. Idzie, ziemia się kręci, przez co ona nieustannie tkwi w tym samym miejscu. Wizja młodej artystki jest równie porywająca i przekonująca co wielkiego Cahena. I gdyby to ode mnie zależało, to właśnie ten obiekt znalazłby się w puli nagrodzonych. Ale jurorzy byli innego zdania. Pięcioma tysiącami euro nagrodzili wideo Aki Nakazawy, która zarejestrowała widok ze swego okna, czyli zarys dachów sąsiednich budynków i błękit nieba. Trwający niecałe pięć minut obraz tworzą samoloty malujące białe linie na niebieskim tle. "Negai wohiku" jest osobistym wyznaniem artystki, refleksją nad upływem czasu, nad przeszłością i teraźniejszością. Drugim laureatem WRO '07 został Amerykanin Pascual Sisto, który do konkursu zgłosił instalację "28 Years in the Implicate Order". Widok parkingu i poruszających się po nim 28 czerwonych kul jest dla niego inspiracją do rozważań nad porządkiem i chaosem. Trzecią nagrodę wręczono w Teatrze Lalek duetowi artystów, którzy wystąpili w czasie sobotniej Nocy Performerów. Generowane przez Kerę Nagel i Andre Aspelmeiera obrazy i dźwięki złożyły się na prosty, choć porywający rytmem koncert szumów i abstrakcyjnych grafik. Skomponowali całość perfekcyjnie, z wielką energią. Po raz pierwszy w historii WRO widzowie po ich wystąpieniu ustawili się w kolejce po autografy. Wystawa WRO w Muzeum Narodowym czynna do 17 czerwca |