Johan Grimonprez Looking for Alfred Belgium 2005 10:02 screening pl Wraz z Daraghiem Reeves, artysta medialny Johan Grimonprez opracował koncepcję castingu na sobowtóra Alfreda Hitchcocka, nawiązując w ten sposób do rozlicznych, niewielkich ról, które reżyser sam odgrywał w swoich filmach, jak na przykład człowieka który łapie autobus w Północ - północny zachód. Przez moment widać otyłego mężczyznę w meloniku, z parasolką, prowadzącego dwa małe psy, i wtedy zauważa się: to Hitchcock we własnej osobie! Grimonprez rozwija ten zamysł; widzimy go w trakcie pracy, na białym tle, otoczonego mężczyznami, którzy mniej lub bardziej przypominają Hitchcocka i poddawani są testowi ekranowemu. Obrazy z castingu przeplatają się ze zdjęciami fikcyjnych korytarzy, klatek schodowych i wiszących kandelabrów oraz olbrzymich salonów Pałacu Sztuk Pięknych w Brukseli, które dzięki muzycznemu akompaniamentowi wprowadzają nas w nastrój filmów Hitchcocka. W powolnej, sennej, niemal surrealistycznej choreografii spotykają się różni Hitchcockowie, otoczeni unoszącymi się melonikami, parasolami, krukami i jedną kobietą o blond włosach. W międzyczasie, dzięki cytatom z wywiadów z Hitchcockiem przeprowadzonych przez Francois Truffaut, wyjaśniany jest nam enigmatyczny koncept hitchcockowskiego McGuffina. en Together with Daragh Reeves, media artist Johan Grimonprez conceived the idea of casting Hitchcock look-a-likes, reminiscing Hitchcock's many cameo performances in his own films, such as that of the man who only just catches the bus in North by Northwest. For a moment you see a fat man with a bowler hat, an umbrella and two small dogs, and then you see it: it is Hitchcock himself! Grimonprez elaborated on this concept; we see him at work in a white space, with various men who more or less resemble Hitchcock and who are being given a screen test. These images alternate with those of "fictitious" spaces full of corridors, staircases, chandeliers and large drawing rooms (filmed in the Palace of Fine Arts in Brussels), which, accompanied by the music, carry us back to the atmosphere of a Hitchcock film. In a slow, dreamlike, almost surreal choreography, the various 'Hitchcocks' meet each other, while surrounded by floating bowler hats, umbrellas, crows and a single blond woman. Meanwhile, by means of citations from Franćois Truffaut's interviews with Hitchcock, the enigmatic Hitchcockian concept of McGuffin is being explained to us. | Johan Grimonprez
Born in Roeselaere, Belgium 1962. Lives and works in Belgium and New York.
Selected solo exhibitions: 2002 ‘Maybe the sky is green and we’re just colorblind’, Santa Monica Museum of Art 2001 ‘Maybe the sky is green and we’re just colorblind’, Galleri Nicolai Wallner, Copenhagen ‘I’m a bit like you, I’m a bit in the clouds’, Impakt/ Flatland Gallery,Utrecht 2000 Erna-Hécey Gallery, Luxemburg Deitch Projects, New York House of Contemporary Arts, Trafó, Budapest S.M.A.K., Stedelijk Museum voor Aktuele Kunst, Ghent (*) Atomium, Brussels Centro Galego Arte Contemporanea, Santiago de Compostela (*) Museum für Neue Kunst / Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Karlsruhe, Germany ‘Your Words Have Reached My Ears’, Anthony d’Offay Gallery, London ‘INSERT COMMERCIAL HERE, A Video Lounge’, at the Kitchen, New York 1999 Oakville Gallery, Oakville,Toronto Casino d’art contemporain, Luxembourg Presentation House Gallery, Vancouver (*) Art Gallery of New South Wales, Sydney Australian Center for Contemporary Art, Melbourne 1998 ‘Gallery 227’, Jan van Eyck Academy, Maastricht (* + website) ‘We must be over the rainbow ...’, CGAC, Santiago de Compostela (*) Gallery for Contemporary Art, Cambridge Soros Center for Contemporary Art Gallery, Budapest Chapter Art Centre, Cardiff La Caixa, Barcelona Centro Cultural do Brasil, Rio de Janeiro Musée du Jeu de Paume, Paris Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main Institute of Contemporary Art, Boston Bild Museet, Umea Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof, Berlin Anthony d'Offay Gallery, London Münchener Kunstverein, München Ludwig-Suermondt Museum, Aachen
Selected group exhibitions: 2002 ‘The Galleries Show’, Royal Academy, London ‘Trauma’, MOMA, Oxford (*) 2001 ‘Trauma’, FirstSite, Colchester (*) ‘Discontinuances in time, part 1.Terrorism’, Galerija Likovnia Umetnosti, Gradec, Slovenia (*) ‘Een goed in de weg staande tafel’, Galerie Van Gelder, Amsterdam ‘Trauma’, The Hayward Gallery, in collaboration with Dundee Contemporary Arts, Dundee (*) ‘1st Bienal de Valencia’, Valencia (*) De Melkweg, Amsterdam MIT List Visual Arts Center, Cambridge, Boston
2000 ‘Finale di Partita/ Endgame / Fin de Partie’, Piazza Ognissanti, Florence (*) ‘Brussel, Kruispunt der Kulturen’, Expositions du Palais des Beaux Arts/Tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten, Brussels (*) ‘Diasporical Thoughts’, Tacktoren Kortrijk ‘Eine Munition Unter Anderen’, Frankfurter Kunstverein, Frankfurt (*) ‘Agitated Histories: Video Art and the Documentary’, Cranbrook Art Museum, Cranbrook (*) ‘International Videogramme’, Trafo-house of contemporary arts, Budapest ‘no vacancies’, Barbara Thum, Berlin ‘Widerspenstige Praktiken, Im Zeitalter von Informations- und Biotechnologien’, Shedhalle, Zürich, (* + website) ‘Art Unlimited’, Basel Art Fair (* + CD-Rom) ‘Voilà, Le Monde dans la Tête’, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (*) ‘Anywhere But Here’, Artist Space, New York ‘La vérité est ailleurs’, Centre pour l’image contemporaine Saint-Gervais, Genèva ‘Lost Nation, a library’, Forum Stadtpark, Graz ‘Edit’, Badischer Kunstverein, Karlsruhe (*) ‘FAMILY VIEWING’, as part of The Cool World: Film & Video in America 1950-2000, The American Century, Part II: 1950-2000; Whitney Museum of American Art, New York (*) 1999 ‘Das XX-Jahrhundert—Ein Jahrhuert Kunst in Deutschland’, Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof (*) ‘Fireworks’, DE APPEL, Amsterdam ‘Interarchiv’, Kunstraum der Universität Lüneburg, Lüneburg (* + website) ‘Lè Grând Præmière Opénïng Shöw’, Galleri Nicolai Wallner, Copenhagen ‘War Zones’, Presentation House Gallery, Vancouver (*) ‘Space Place’, Kunsthalle Tirol, Tirol ‘Lost Nation, a library’, Beursschouwburg, Brussels ‘Spiral TV’, Spiral Building / Wacoal Center, Tokyo ‘Collection de MNAM Centre Georges Pompidou’, ARC, Musée d'Art Contemporaine de la ville de Paris, Paris ‘Twee uur breed of twee uur lang’, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerp (*) 1998 ‘XXIV Biennale Sao-Paulo’, Sao-Paulo (*) ‘The Cinema Project—Das Tarantino Syndrom’, Künstlerhaus Bethanien, Berlin Ludwig- Suermondt Museum, Aachen MuuMediaFestival, Helsinki ‘Reservate der Sehnsucht’, Dortmunder U, Dortmund (*) ‘Revolution 98’, Corner House/ISEA, Manchester ‘Mächtig Gewaltig’, ACC Galerie, Weimar (CD Rom) ‘Videostore!’, Bricks and Kicks, Vienna ‘Global Visions II’, Deste Foundation, Athens ‘Two hours wide and two hours long’, Centro Cultural de Belèm, Lisbon (*) ‘When Worlds Collide’, Centre for Contemporary Arts, Glasgow (*) ‘68-98: trente ans de film militantÉet quelques restes', centre pour l'image contemporaine, Genèva ‘Biennale de l'image, de très courts espaces de temps’, Caisse de Dépot, Paris (*) Kunsthaus Zürich & Schirn Kunsthalle Frankfurt (*) Herzliya Museum of Art, Tel Aviv ‘Wounds, between Democracy and Redemption in Contemporary Art’, Moderna Museet, Stockholm (*) ‘Fast Forward, IMAGE', Kunstverein in Hamburg (*) ‘Arkipelag’, Nordic Museum, Stockholm (*) ‘Airport’, Nederlands Foto-Instituut, Rotterdam (*) ‘Places to stay #2, Dorothy doesn't live here anymore’, Büro Friedrich, Berlin (* + CD Rom)
1997 ‘Rencontre Vidéo Art Plastique’, Centre d'art contemporain de Basse Normandie, Hérouville-Saint-Clair (*) ‘Selected Memories’, Paleis voor Schone Kunsten, Brussels (*) ‘Zones of Disturbance’, Steirischer Herbst, Graz (*) ‘Knowledge / Power / Control’, Northern Center for Photography, Helsinki (*) ‘En Collection’, De Witte Zaal, Gent (*) ‘Documenta X’, Kassel (*) ‘Espèces d'Espace in Made in France’, MNAM, Centre Georges Pompidou, Paris ‘art video/ catastrophe et nativité: TV trauma’, Musée Royal de Mariemont, Mariemont |