Wydarzenia WRO 07 / WRO 07 Events
John Thomson
Intermixing: nowe prace z kolekcji EAI / New Works from the EAI CollectionplIntermixing to prezentacja szerokiej gamy ostatnio zrealizowanych prac wideo z kolekcji Electronic Arts Intermix. Mimo że znajdują się w różnych punktach swoich karier, artyści ujęci w tym programie mają wspólne obszary zainteresowań, a ich prace odzwierciedlają niektóre z wypracowanych przez artystów wideo na przestrzeni dekad struktur i strategii, które można odnaleźć w kolekcji EAI.
Kolekcja EAI, zapoczątkowana we wczesnych latach 70., zawiera obecnie blisko 3000 jednokanałowych prac wideo blisko 200 twórców. Mimo radykalnej ewolucji, jaką przeszła technologia w czasie ostatnich czterech dekad, a także relatywnie niedawnego wejścia sztuki wideo w obieg muzealny i komercyjny, w kolekcji dają się odróżnić pewne stałe tematy i strategie.
Niektórzy pionierzy sztuki wideo należeli do ruchu Fluxus, prowadzącego do sztuki konceptualnej, bądź się nim inspirowali, natomiast inni eksplorowali obszary abstrakcji, strukturalizmu albo prac opartych na performances. Jeszcze inni, np. Nam June Paik, wydawali się odważnie łączyć wszystkie te elementy jednocześnie.
Te obszary zainteresowań awangardą stały się głównymi nurtami rozwoju sztuki, która stała się znana jako video art. Artyści przedstawiani w tym programie mają zróżnicowane doświadczenia i związki z tą właśnie awangardą, która, jak można twierdzić, wyszła z podziemia i stała się powszechnie akceptowana w świecie sztuki współczesnej i szeroko rozumianym społeczeństwie. Powstaje więc pytanie, czy prace należące do tego programu w dalszym ciągu należą do tradycji video artu, czy też są wycinkiem szerzej rozumianej sceny sztuki współczesnej?
Program:
- Leslie Thornton
Let Me Count the Ways: Minus 10, Minus 9, Minus 8, and Minus 7
2004, 20:00, kolor, dźwięk
To osobista praca o politycznym podtekście - Thornton analizuje w niej atomowy atak na Hiroszimę u końca wojny na Pacyfiku w 1945 roku. Thornton łączy materiały dokumentalne, w tym autorstwa jej ojca, z subtelnymi eksperymentalnymi technikami, które owocują świeżym i poetyckim spojrzeniem na jedno z przełomowych wydarzeń XX wieku.
- Martha Rosler
Prototype: God Bless America!
2006, 01:00, kolor, dźwięk, 04:00 (w pętli)
Prototype: God Bless America! to poruszający polityczny manifest; praca ukazuje patriotyczną zabawkę, żołnierza armii Stanów Zjednoczonych z protezą kończyny. Praca pokazywana w pętli jest zarazem dowcipna, niepokojąca i wciągająca.
- Dan Graham
Death by Chocolate: West Edmonton Shopping Mall
(1986), 2005, 08:00, kolor, dźwięk
Death by Chocolate dokumentuje rozwój zamiejskiego centrum handlowego w Zachodniej Kanadzie na przestrzeni ponad 20 lat, zwracając uwagę na oferowane przez to miejsce rozrywki. Wydaje się, że centrum i jego ludzie nie starzeją się, jak gdyby zawieszeni w korporacyjnej pętli czasu.
(Layda Gongold - kamera, montaż; Patricia Fuller - producent)
Yin / Yang
2006, 04:39, kolor, dźwięk
Dan Graham omawia i prezentuje swoją architektoniczną rzeźbę, Yin / Yang, którą stworzył dla kampusu MIT. Zajmuje się kulturowymi i krytycznymi uwarunkowaniami swojego projektu, jego struktury i materiałów.
- Takeshi Murata
Cone Eater
2004, 04:26, kolor
dźwięk: Robert Beatty.
Cone Eater to mistrzowski eksperyment z abstrakcyjną animacją, która w niemalże organiczny sposób rozwija się, tworząc dynamiczne eksplozje barw, form i dźwięków.
Untitled (Silver)
2006, 11:00, cz/b
dźwięk: Robert Beatty i Ellen Molle
Untitled (Silver) to oszałamiająca dekompozycja czarno-białego materiału filmowego z akompaniamentem elektronicznej muzyki. Praca dekonstruuje wycinek filmu przy pomocy cyfrowego piksela jako komórki. Rezultatem jest wariacja, która od figuratywności przesuwa się ku abstrakcji.
- Michael Bell-Smith
Various Small (Images of) Fires and Milk
2004, 01:53, kolor, bez dźwięku
Ta praca jest częścią serii, w której Bell-Smith mierzy się z artystycznymi książkami Eda Ruschy. Tutaj autor zbiera z internetu obrazy ognia i mleka w hołdzie dla pracy Various Small Fires and Milk, którą Ruscha stworzył w
1964 roku.
Stains (Glitches)
2006, 01:25, kolor, bez dźwięku
Inspiracją dla Stains (Glitches) była praca Eda Ruschy Stains (1969), zbiór różnych plam na papierze, m.in. z krwi artysty. Bell-Smith gromadzi cyfrowe "plamy", tworząc galerię przenikających się "zakłóceń", abstrakcyjnych obrazów powstałych z komputerowych błędów.
Every Building on the Sunset Strip (Internet Recreation)
2006, 03:56, kolor, bez dźwięku
Ta praca interpretuje na nowo książkę Ruschy Every Building on Sunset Strip (1966); jest kompilacją zebranych z internetu współczesnych fotografii znanych ulic.
Chapters 1?12 of R Kelly's Trapped in the Closet Synced and Played Simultaneously
2005, 04:27, kolor, dźwięk
Bell-Smith wykorzystuje tu muzyczną serię autorstwa R. Kelly Trapped in the Closet i nakłada na nią 12 nagrań wideo wraz z ich ścieżkami dźwiękowymi. Każde nałożone wideo cechuje ta sama przejrzystość obrazu, a każda ścieżka dźwiękowa jest starannie zsynchronizowana z pozostałymi, w rezultacie czego powstaje widmowa, półabstrakcyjna opera.
- Ryan Trecartin
(Tommy-Chat Just E-mailed Me)
2006, 07:15, kolor, dźwięk
Praca Trecartina to barokowy dramat, z wyolbrzymionymi postaciami i przestylizowanymi efektami wideo. Jest to namysł nad zdominowaniem naszego życia przez technologie komunikacyjne i ich wpływem na naszą tożsamość i relacje z innymi ludźmi.
Marta Rosler (1945) od lat 70. tworzy między innymi prace wideo i fotomontaże. Jej prace, polityczne i prowokacyjne, są jednocześnie intuicyjne, inteligentne i uderzające od strony wizualnej. Polityczna krytyka wyrażana jest poprzez rozbrajający, nierzadko czarny humor, zestawiając fragmenty taśm i przemyślnie skonstruowane performances.
Leslie Thornton (1951) jest autorką filmów i artystką wideo, kontynuującą tradycję filmu eksperymentalnego. Wykorzystuje często found footage, przy pomocy którego tworzy wieloznaczne poetyckie dramaty eksplorujące obszary narracji, kina i nowoczesności. Thornton znana jest z jej trwającej eksperymentalnej serii Peggy and Fred in Hell (Peggy i Fred w piekle), która w złożony sposób śledzi historię dwojga dzieci, stawiających czoła próbom i obłędom związanym ze współczesnym życiem.
Dan Graham (1942) to artysta i teoretyk tworzący architektoniczną rzeźbę, fotografię, film i performance stanowiące krytykę historii kultury popularnej, religii i pojmowania podmiotowości. Graham docieka, jak publiczne instytucje wpływają na sferę prywatności jednostek.
Takeshi Murata (1974) tworzy cyfrowe animacje, które na ogół łączą ekspresyjną abstrakcję z found footage i ambientowym dźwiękiem. Jego prace przywodzą na myśl dzieła takich pionierów eksperymentalnego video artu jak Stephen Beck czy Stan Vanderbeek. Murata za medium obrał jednak obraz cyfrowy i badanie możliwości jego rozbicia i rekonstytuowania.
Michael Bell-Smith (1978) tworzy wysoce konceptualne prace wideo, przejmując i miksując najróżniejsze oprogramowanie i treści, od najwcześniejszych gier wideo po internetowe animacje. Tworzy z nich pełne życia hybrydy, które nadają naszemu powszedniemu odbiorowi mediów aurę niesamowitości.
Ryan Trecartin (1981) to związany z teatrem autor prac wideo, czerpiący z bogatej historii autorefleksyjnych, dekonstrukcyjnych, niekiedy dramatyzujących video performances. Jego twórczość łączy awangardowe tradycje Wooster Group, Jacka Smitha i Kena Jacobsa oraz nasyconej technologią współczesności.
en
Intermixing: New Works from the EAI CollectionIntermixing presents a wide range of recently produced videos from the Electronic Arts Intermix Collection. Despite being at differing points in their careers, the artists in this program intersect with one another in terms of key areas of interest, and their works reflect some of the structures and strategies, developed by video artists over the decades, that can be divined in the EAI Collection.
The EAI Collection started in the early 1970s and now includes nearly 3000 single channel video works by almost 200 artists. Despite the radical technological advances over the last four decades, and the relatively recent acceptance of video art in the museum and the art marketplace, there are a number of themes and strategies that are still discernible in the Collection.
Some video art pioneers were a part of, or influenced by, the Fluxus movement that fed into Conceptual Art, while others explored abstraction, structuralism, or performance-based work; while still others, such as Nam June Paik, seemed to promiscuously mix all these elements together.
These areas of avant-garde interest became the dominant tropes in the development of what became known as video art. The artists in this program have differing experiences of, and relationships to this avant-garde, which, it may be argued, is no longer underground, but has found widespread acceptance in the contemporary art world and in wider society today. And so the question may be, are the works in this program still part of the tradition of "video art", or are they a snapshot of the broader contemporary art scene?
Program:
- Leslie Thornton
Let Me Count the Ways: Minus 10, Minus 9, Minus 8, and Minus 7
2004, 20:00, color, sound
This highly personal and political work investigates the atomic bombing of Hiroshima that saw the end of the Pacific War in 1945. Thornton combines documentary footage, including that of her father, and subtle experimental techniques to bring a fresh and poetic perspective upon one of the defining moments of the 20th century.
- Martha Rosler
Prototype: God Bless America!
2006, 01:00, color, sound, on 04:00 (loop)
Prototype: God Bless America! is a disturbing political work that documents a patriotic US soldier toy, who appears to have a prosthetic limb. Shown in a repeated loop, the work is at once humorous, unnerving, and compelling.
- Dan Graham
Death by Chocolate: West Edmonton Shopping Mall
(1986), 2005, 08:00, color, sound
Death by Chocolate documents the development of a provincial super-mall in Western Canada over two decades, highlighting the leisure activities that are on offer there. The mall and its people seem not to date over the years, as if they exist in a giant corporate time warp.
(Camera Person, Co-editor: Layda Gongold; Sponsor, Producer: Patricia Fuller)
Yin / Yang
2006, 04:39, color, sound
Dan Graham performatively discusses his architectural sculpture, Yin / Yang, which he made for the MIT campus. He touches upon the cultural and critical reasons for his choice of design, structure and materials.
- Takeshi Murata
Cone Eater
2004, 04:26, color, sound by Robert Beatty.
Cone Eater is a masterful experimentation with abstract animation that develops almost organically to create a dynamic explosion of color, form and sound.
Untitled (Silver)
2006, 11:00, b&w, sound by Robert Beatty and Ellen Molle.
Untitled (Silver) is an astounding decomposition of black-and-white film footage set to an electronic soundtrack. The work deconstructs a slice of film using the digital pixel as its cell to create highly original freeform action that pushes figuration toward abstraction.
- Michael Bell-Smith
Various Small (Images of) Fires and Milk
2004, 01:53, color, silent
This video is from a series, where Bell-Smith reworks of the artist books of Ed Ruscha. Here Bell-Smith collects images of fire and milk from the internet in homage to Ruscha?s, Various Small Fires and Milk, of 1964.
Stains (Glitches)
2006, 01:25, color, silent
Stains (Glitches) takes Ruscha's, Stains (1969), a set of various stains on paper, including one made from the artist's blood, as its inspiration. Bell-Smith collects digital "stains" by creating a gallery of cross-fading "glitches", abstract images resulting from computer errors.
Every Building on the Sunset Strip (Internet Recreation)
2006, 03:56, color, silent
This video reinterprets Ruscha's book, Every Building on Sunset Strip (1966), by compiling contemporary photographs of the famous road gleaned from the internet.
Chapters 1?12 of R Kelly's Trapped in the Closet Synced and Played Simultaneously
2005, 04:27, color, sound
Bell-Smith takes R. Kelly's music series, Trapped in the Closet, and overlays the 12 videos and their sound tracks. Each super-imposed video has been given equal visual clarity, and each music track has been carefully synced with the others, resulting in a ghostlike semi-abstract opera.
- Ryan Trecartin
(Tommy-Chat Just E-mailed Me)
2006, 07:15, color, sound
Trecartin's video is a baroque drama with larger than life characters and hyper-stylized video effects. It explores how the domination of our lives by communications technologies integrally affects our identities and our relationships with others.
Martha Rosler (1945) has been making video and photo-montage, among other media, from the 1970s onwards. Provocative and political, her work is also intuitive, witty and visually powerful. It packs a political punch, often using a disarming and sometimes dark humor, compelling juxtapositions of found images, and keenly structured performances.
Leslie Thornton (1951) is film-maker and video artist who expands upon the experimental film tradition. Often using found footage, she creates open-ended poetic dramas that explore narrative, the cinematic, and the modern experience. Thornton is well-known for her ongoing experimental series, Peggy and Fred in Hell, that complexly traces the story of two children as they face the trials and terrors of contemporary existence.
Dan Graham (1942) is an artist and theorist who produces architectural sculpture, photography, film and performance that critiques the history of popular culture, religion, and notions of subjectivity. Graham is interested in understanding how public institutions impact upon the private sphere of individual identity.
Takeshi Murata (1974) makes digital video animation that often combines bold abstract images with found footage and ambient sound. His videos recall the work of such pioneers in video art experimentation as Stephen Beck and Stan Vanderbeek, although Murata's medium is the digital image and his interest is in how it can be broken down and reconstituted.
Michael Bell-Smith (1978) produces highly conceptual video, appropriating and mixing a range of software and content, from the earliest video games to moving images taken from the internet. He creates vibrant hybrids that make our everyday experience of media feel uncanny.
Ryan Trecartin (1981) is collaborative drama-based video-maker who taps into a rich history of self reflexive, deconstructive, and at times completely over the top performance video. His work fuses the avant-garde traditions of the Wooster Group, Jack Smith and Ken Jacobs with the technological saturation of contemporary experience.