Wydarzenia WRO 07 / WRO 07 Events
Wystawa WRO 07/ WRO 07 exhibition
plKolekcja FRAC Alzacja
- Robert Cahen
Paysages-passages
Francja
1997-2002
Instalacja wideo
Instalacja Roberta Cahena - nestora sztuki wideo, jednego z najwybitniejszych, znanych na arenie międzynarodowej twórców w tym gatunku - rozpięta jest na kontrastach. "Organiczność" materii (tu: narzędzia, monitora) zderza się z wirtualnym, efemerycznym obrazem pejzażu; na chaos technologiczny nakłada się porządek i perfekcja formalna oraz warsztatowa tego, co przedstawiane. Osiemnaście monitorów, zamkniętych w skrzyniach z przezroczystego tworzywa, z widocznym wnętrzem, gmatwaniną podzespołów elektronicznych i plątaniną okablowań to strona ?fizyczna? instalacji. Po stronie tego, co iluzoryczne - asynchroniczna, niesekwencyjna gra (Cahen jest z wykształcenia kompozytorem) obrazów i dźwięków, skomponowana z trzech różnych materiałów filmowych, na które składają się fragmenty widzianego zza okna pociągu krajobrazu, z dominantą zieleni traw, błękitu wody i nieba, bieli pustej przestrzeni. Fragmentaryczny, ograniczony do formy ekranu pejzaż, to z jednej strony substytut obcowania z naturą, z drugiej - jej nieredukowalny komponent. Ocierające się o abstrakcję, malarskie, często hipnotyzujące widoki chciałoby się zatrzymać; nie jest to jednak możliwe, bo umykają, ustępując miejsca następnym? Pozostaje nieuchwytna chwila, gdzieś pomiędzy "było" a "będzie". Cahen, jak w większości swoich prac, i tu konsekwentnie powraca do motywu przechodzenia, przemijania, zniknięcia ("Idea przejścia, przepływu zawiera w sobie coś ze
swej natury fundamentalnego" - powiada). Metaforyzuje czas.
- Zilla Leutenegger
Gibellina
Szwajcaria
2003
instalacja wideo
Zilla Leutenegger czyni z siebie główną bohaterkę niemal wszystkich swoich prac. Większość z nich to filmy krótkometrażowe nakręcone w kameralnym, intymnym tonie. Występuje w rozmaitych rolach, lawiruje pomiędzy
pierwiastkiem męskim i żeńskim.
Gibellina to sycylijskie miasteczko założone ok. 300 r. p.n.e., którego stara, zabytkowa część została niemal w całości zniszczona w wyniku trzęsienia ziemi w 1968 r. Teren stał się pomnikiem ku czci ofiar, mającym formę monumentalnego obiektu z gatunku land art autorstwa Alberta Burriego. Na kompozycję składają się olbrzymie betonowe bloki rozłożone na zboczu wzgórza. Korytarze między nimi pełnią rolę turystycznego traktu; przede wszystkim jednak odzwierciedlają strukturę miasta sprzed katastrofy. Po labiryncie rzeczywistego i wirtualnego zarazem miasta biegnie postać, jakby uciekająca w popłochu, szukająca wyjścia.
- Pia Rönicke
Outside the Living Room
Dania
2000
wideo
09:10
"Pogodzić naturę z urbanizmem" - takie życzenie wyraża autorka we wstępie do Outside the Living Room. Punktem wyjścia jest idea ogrodu; studium nad nią, jakie stanowi praca Rönicke, nie ma jednak nic z rygoryzmu analizy, lecz stanowi rodzaj wielowarstwowej wizji, rodzaj podróży w przyszłość.
Widoki upraw ryżu na dachach budynków zaprojektowanych przez Miesa Van der Rohe czy wieżowce Manhattanu zatopione w gęstwinie dzikiego lasu - to tylko przykłady niezliczonych, imaginowanych przez artystkę, sztucznych światów. Praca ma charakter kolażu; Rönicke bazuje na skrawkach, komponując niejednolite gramatycznie dzieło z fragmentów filmów, fotografii, dokumentów historycznych, komiksów, wycinków z gazet, własnych szkiców. Operuje ready mades - gotowymi materiałami wyjętymi z rozmaitych kontekstów, zaczynając od reklam sieci IKEA, poprzez koncepcje
architektoniczne Bauhausu, kończąc na rysunkowych żartach. W tej podróży w stronę urbanistycznej utopii dominuje baśniowość i poezja ze szczyptą surrealizmu i psychodelii oraz sporą dozą ironii.
- Ulrich Polster
Frost I
Niemcy
2003-2004
wideo/ DVD
05:19
Świt. Wielkomiejskość. W poświacie wschodzącego słońca, w smugach samochodowych reflektorów, mijają się przechodnie. W tle męski głos recytuje poezję anonimowego rosyjskiego autora. Tę liryczną stylistycznie
wizję Polster łamie montażem, otwierając kilka płaszczyzn: rzeczywistości, pamięci i marzeń. Chłodne, monochromatyczne kadry nowoczesnego miasta rozcinają obrazy jego poprzemysłowych obrzeży popadających w ruinę, by następnie zaprowadzić odbiorcę w świat wspomnień z dzieciństwa, zabaw na łonie natury, przedstawionych z malarskim wyczuciem a la Tarkowski.
Zmienia się kod czasowy; to co zastane schodzi się z tym, co odtworzone/wytworzone w pamięci. Polster rejestruje, jak miasto budzi się ze snu, jak miasto powoli umiera.
- Clemens von Wedemeyer
Silberhöhe (Eldorado)
Niemcy
2003
35 mm/DVD
10:00
biosRobert CahenUznany za jednego z czołowych francuskich artystów wideo, Robert Cahen urodził się w Valence we Francji w 1945 r. Studiował muzykę konkretną u Pierra Schaeffera, ukończył Conservatoire National Superieur Musique de Paris oraz był członkiem Groupe de Recherche Musicales de l'ORTF, (Francuskiego Radia i Telewizji) w latach 1971-74. W latach 1973-76 był dyrektorem Wideo Eksperymentalnego dla ORTF/INA. Wiele z jego filmów zostało wyprodukowanych we współpracy z INA, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, francuską organizacją produkcji telewizyjnej. Jego taśmy wideo były emitowane na całym świecie, w instytucjach i na licznych festiwalach, w tym na the Paris Biennale; American Film Institute National Video Festival, Los Angeles; World Wide Video Festival, Haga; Documenta 8, Kassel; FestRio, Brazylia; Tokyo Festival; na Festiwalu w Locarno, w The Museum of Modern Art i International Center of Photography w Nowym Jorku.
Zilla LeuteneggerUrodzona w 1968 roku Zilla Leutenegger jest przedstawicielką pokolenia młodych zuryskich artystów, którzy wysunęli się na pierwszy plan w latach 90.
Od roku 2000 Zilla wykłada na Gestaltungsschule Punkt G w Zurychu. W 2001 roku jej prace zostały wystawione w paryskiej Galerie Zürcher oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej w Genewie. Londyński Instytut Sztuki Współczesnej oraz FRAC Provence Alpes Côtes d'Azur w Marsylii włączyły jej prace do zbiorowych pokazów w roku 2001.
Pia RönickeUrodziła się w 1974 r. w Roskilde, w Danii. Studiowała w Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych, brała udział w ponad 30 wystawach zbiorowych. Wystawy indywidualne: &: gb agency, Paryż (2004); Gallery Tommy Lund, Kopenhaga (2003); Moderna Museet Projekt, Sztokholm (2001); Sparwasser HQ Offensive zeitgenössische kunst und kommunication, Berlin (2001); Udstillingstedet, Kopenhaga (2001).
Ulrich PolsterUrodził się w 1963 r. we Frankenbergu, w Niemczech Studiował w Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku (prof. Astrid Klein) i w Chelsea College for Art & Design w Londynie. Uczy fotografii w Gutenbergschule w Lipsku. Tam też żyje i pracuje.
Prezentacja Frac Alsace zorganizowana w ramach dni Alzacji na Dolnym Śląsku
Kurator projektu: Dorota Hartwich enCollection FRAC Alsace
- Robert Cahen
Paysages-passages
France
1997-2002
Video installation
Robert Cahen's installation rests on contrasts. "Organic" matter (in this case - the monitor equipment) clashes with the virtual, ephemeral picture of a landscape; the technological chaos overlaps with order and formal perfection. Eighteen monitors, placed in boxes made out of transparent material, with their insides and mesh of cables in plain view, are the "physical" side of the installation. The illusory aspect is represented by an asynchronic and non-sequential play of images and sounds (Cahen is a composer by profession), made up of three different film images forming a landscape seen from a train, dominated by the green of grasses, the blue of water and skies, and the white of empty spaces. This fragmented, screen-limited landscape is on the one hand a substitute for natural experience, and on the other - nature?s non-reducible component. The near-abstract, painter's visions, so hypnotic that one would like to hold them for a bit longer, are impossible to retain as they continually flee to leave space for the next images? What remains is the elusive moment, somewhere between what "was" and what "is". Like in most of his works, Cahen is once again a consistent follower of the motif of transition, transience, disappearance (he says: "The idea of passage and flow has something fundamental in its nature"). He metaphorises time.
- Zilla Leutenegger
Gibellina
Switzerland
2003
installation (video + sound)
Zilla Leutenegger makes herself a main character of almost all her works - for the most part short films, made in an intimate mood. She plays various parts balancing between masculinity and femininity; she draws from different sources: from her biography, from dreams and imagination. Gibbelina is a Sicilian town, founded in about 300 BC, almost entirely destroyed by an earthquake in 1968. After this disaster the inhabitants have left the town which became a monument in honour of the victims - in form of a huge work in land art genre of Alberto Burri. The composition assembles huge concrete blocks spread on south east slope of the hill. The passageways serve as a ourist route, but first of all they reflect the old structure of the town. In this real and, at the same time, virtual labyrinth a person is running, escaping in panic, searching the exit?
- Pia Rönicke
Outside the Living Room
Denmark
2000
video
09:10
Reconciliation between nature and urbanity is a wish expressed by the artist in the introduction to Outside the Living Room. The starting point is the idea of a garden; the work by Rönicke, being a study of it at the
same time has nothing to do with rigors of an analysis, but is a kind of multilayered insight, a travel into future. A view of a rice crop on the roofs of the buildings designed by Mies Van der Rohe or Manhattan
skyscrapers sunk in a thick of forest are just examples of countless artificial worlds imagined by the artist. The work is a collage composed by Rönicke of different scraps of films, photographs, historical documentaries, comic books, press cuts and own sketches, together making a grammatically heterogeneous piece. She uses ready mades - already existing materials wrested out of various original contexts, from IKEA ads, through Bauhaus' architectonic concepts to cartoon funnies. This journey to the urban utopia is prevailed with fairy-like atmosphere and poetry with a pinch of surrealism, psychedelia and big dose of irony.
- Ulrich Polster
Frost I
Germany
2003-2004
video/ DVD
05:19
Daybreak. Big city. Passers-by walk in the glimmer of the rising sun, in the beams of car headlights. We can hear a male voice reciting the poetry of an anonymous Russian author in the background. Polster breaks down this
stylistically lyrical vision with his editing by opening up layers of reality, memory and dreams. Cold, monochromatic shots of the big city are punctuated by images of its post-industrial decrepit outkirts, only to lead
us to the land of childhood memories and carefree outdoor play presented with a painter's flair Tarkovski-style. The time code changes, what is present meets what is re-created/created by memory. Polster documents the city's awakening and the city's slow death.
- Clemens von Wedemeyer
Silberhöhe (Eldorado)
Germany
2003
35 mm/DVD
10:00
This work was inspired by the last scene of Antonioni's L'eclisse. A deserted housing estate in one of cities in the former DDR. The camera outlines the buildings, follows the streets, looks into the corners. It is moving forward and back, going away and returning, circling over and over. As if it was looking for some figure or event. However, it meets nobody; only the bulldozer is working - one of the buildings is slowly tearing down. Heaps of rubbles. The camera is moving around aimlessly, framing the emptiness. The silence is broken by a puff of wind, a remote swoosh of the city. What is set here? The absence, the zone intended to elimination, the no-place is getting recorded. The film without characters and plot is shooting (the work is realized on 35 mm) - the film where the lack of history becomes history.
bios Robert Cahen Born in Valence, France in 1945. He studied musique concrete at Pierre Schaeffer, graduated from the Conservatoire National Superieur Musique de Paris, and was a member of the Groupe de Recherche Musicales de l'ORTF (the Office of French Radio and Television) from 1971-74. From 1973-76, he was director of Experimental Video for ORTF/INA. Many of his film and video works have been produced in conjunction with Institut National Audiovisuel (INA), the French television production facility. His videotapes have been broadcast and exhibited internationally,
at institutions and festivals including the Paris Biennale; American Film Institute National Video Festival, Los Angeles; World Wide Video Festival, The Hague; Documenta 8, Kassel; FestRio, Brazil; Tokyo Festival; the Festival of Locarno; The Museum of Modern Art and International Center of Photography, New York.
Zilla LeuteneggerBorn in 1968, Zilla Leutenegger is one of the generation of young artists who came to the fore in Zurich in the 1990s. She has taught since 2000 at Zurich's Gestaltungsschule Punkt G. In 2001 her works were exhibited in Galerie Zürcher, Paris and Geneva?s Museum of Modern and Contemporary Art. London's Institute of Contemporary Art and the FRAC Provence Alpes Côtes d'Azur in Marseille ("Je pense, donc je suisse") also displayed one of her pieces as part of their collective shows that year.
Pia Rönicke Born in Roskilde, Denmark, in 1974. She studied at The Royal Danish Academy of Fine Arts and participated in more than 30 group exhibitions. Solo exhibitions: &: gb agency, Paris (2004); Gallery Tommy Lund, Copenhagen (2003); Moderna Museet Projekt, Stokholm (2001); Sparwasser HQ Offensive zeitgenössische kunst und kommunication, Berlin (2001); Udstillingstedet, Copenhagen (2001).
Ulrich PolsterBorn in Frankenberg, Germany, in 1963. He studied at the Academy of Visual Arts of Leipzig (prof. Astrid Klein) and in Chelsea College for Art & Design in London. He teaches photography at Gutenbergschule in Leipzig. He works and lives in Leipzig.
Clemens von WedemeyerBornn in Göttingen, Germany, in 1974. He studied Fine Arts at the Academy of Visual Arts of Leipzig (prof. Astrid Klein). He received numerous international awards including the Kunstpreis der Böttcherstrasse in Bremen (2005), the VG Bildkunst Award for Experimental Film and Video-art, Munich Film Festival (2002), the Marion Ermer Prize,
Leipzig (2002). He lives and works in Berlin and Leipzig.